Dårligt indeklima påvirker både elevernes indlæring, trivsel og sygefravær. Derfor skal vi sætte ind i folkeskolen med grønne renoveringer, skriver Katrine Bjerre, direktør i SYNERGI, Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark, & Palle Thomsen, adm. direktør i Danske Byggecentre
(Indlægget er bragt i Sjællandske Nyheder)
Tung luft, dårlig belysning og lugt af hjemmesmurte madpakker. Koldt om vinteren og bagende varmt om sommeren. Det er beskrivelsen af et helt almindeligt klasseværelse i den danske folkeskole. Flere kan nok genkalde sig billedet fra sin egen folkeskoletid, men sådan ser det fortsat ud mange steder i dag. Under de lidt ucharmerende beskrivelser gemmer sig dog et større problem, som vi skal tage alvorligt - et dårligt indeklima, der kan være til skade for elevernes indlæring og endda koste flere sygedage.
Gør det svært at lære
Utallige undersøgelser har vist, at et for højt CO2-niveau i klasseværelset foringer indlæringen hos eleverne.
Det bliver svært at holde koncentrationen og dermed at lære nyt. Faktisk kan et dårligt indeklima i folkeskolen svække indlæringen så markant, at det svarer til at gå glip af et helt års skolegang. Dertil kommer, at dårligt indeklima hvert år er skyld i, at danske elever misser 30.000 skoledage. Dårligt indeklima underminerer altså det gode arbejde, som vores lærere hver dag udfører rundt om i landet.
Omvendt har undersøgelser kortlagt, hvordan et godt indeklima har en positiv effekt på eleverne. I folkeskolerne kan bedre adgang til dagslys øge deres præstation med op til 18 pct., og bedre ventilation kan forbedre opgaveløsningen med helt op til 15 pct. Der kan altså hurtigt opstå en skævvridning mellem de elever, der har sunde klasseværelser, og dem, der ikke har. Sådan bør det ikke være. Alle elever skal have et sundt læringsmiljø, når de er i skole.
Renoveringer er svaret
Dårligt indeklima kan altså rumme langt større udfordringer end blot for høje temperaturer og en stædig lugt af rugbrødsmad. Heldigvis ved vi allerede, hvad der skal til - nemlig renoveringer.
Nu melder en gylden mulighed sig: Næste år skal Danmark leve op til kravene i EU's energieffektiviseringsdirektiv, der blandt andet kræver, at medlemslandene årligt renoverer 3 pct. af den offentlige bygningsmasse. I de kommende renoveringer er det helt oplagt at indtænke indeklima.
Energirenoveringer og et forbedret indeklima går nemlig ofte hånd i hånd. Det oplevede vi selv med egne øjne, da vi i sidste uge besøgte Holbergskolen i Sorø, der i øjeblikket er i gang med Danmarks første svanemærkede renovering af en skolebygning. Svanemærket sætter både krav til energiforbrug, genanvendelse og kemikalier samt til en række andre forhold, der har stor betydning for indeklimaet.
Renoveringen vil således være til glæde for både børn, voksne og formentlig også for kommunebudgettet, når skolen fremover sparer på energiregningen.
Måske minimumskrav?
Men vi skal også tage andre værktøjer i brug. Vi skal se på, om der f.eks. er behov for at indføre minimumskrav for indeklimaet på vores vigtige folkeskoler - eller generelt i de offentlige bygninger, hvor børn, unge og ældre hver dag bruger mange timer. For et sundt indeklima er en del af en god trivsel.
Derfor skal vi kigge mod projekter som den svanemærkede renovering på Holbergskolen. For det er vigtigt, at vi sætter et større fokus på dårligt indeklima, som man har gjort det i Sorø Kommune.
Dårligt indeklima har været et underprioriteret velfærdsproblem alt for længe. Det skal vi gøre op med. Vores børn skal i fremtiden have endnu mere ud af den gode skoledag, som folkeskolens dygtige lærere og pædagoger hver dag leverer.